søg her:
XpDetail Online

Udvikling - Debat, forslag og spørgsmål

Har du spørgsmål til os ris eller ros?, så stil dem her, vi besvarer alle spørgsmål.

smilingdanmark

Har du en kommentar eller en kritik, så bliver du spurgt om du vil være anonym og det lover vi en whistleblower hvis det ønskes

smilingdanmark


SKAT
17-12-2018
Søren Skafte‎

Den fortsatte skandale om SKAT  
Søren Skafte skrev den 17. december 2018 på Facebook

Stine Bosse og Den fortsatte skandale om SKAT
SKAT stoppede allerede i september 2015 al automatisk inddrivelse af gæld til det offentlige. Baggrunden var, at en række analyser af EFI-systemet (Ét Fælles Inddrivelsessystem) og DMI-systemet (DebitorMotorInddrivelse) havde påvist fejl af funktionel, teknisk og datamæssig karakter.
I forlængelse af den politiske aftale ”Aftale om et nyt skattevæsen« af 18. november 2016 om en fælles forståelse om nødvendigheden af at opbygge et nyt skattevæsen samt rammerne herfor har regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) samt Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgået ”Aftale om styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse” af den 8. juni 2017.
De politiske aftaler på inddrivelsesområdet er udmøntet i en række nye love.

stine Bosse

Den 24. maj i 2018 vedtog alle Folketingets partiet lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og forskellige andre love og om ophævelse af lov om forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper. (Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til det offentlige m.v. og forældelseshåndtering m.v.)
Med Folketingets fulde samtykke har Skattemyndighederne nu afskrevet gæld for samlet 5,8 milliarder kroner. En lettelse for de heldige, men et uheldigt signal til alle andre, lyder kritikken.
”Gældsstyrelsen har ekstraordinært afskrevet 6.147,94 kroner af din gæld. Det betyder, at du ikke længere skylder beløbet”, skriver Gældsstyrelsen i et af de mange breve, der med Folketingets velsignelse i disse uger sendes til særligt udvalgte borgere.
Udvælgelsen er baseret på en ringe betalingsevne hos skyldneren eller på tvivl om gældsposten er gyldig. Hvis en sådan tvivl skulle bortvejres, ville det kræve en manuel sagsgennemgang, som langt overstiger værdien af opkrævningen, har Gældsstyrelsen oplyst. Det var altså simpelthen nemmere bare at slå en streg over regningen.
485.000 danskere har fået eftergivet hele deres gæld eller noget af den. For langt de fleste drejer det sig om mindre beløb. Ni ud af ti får eftergivet beløb på under 2000 kroner.
Erhvervskvinden Stine Bosse er en af de 485.000 danskere, der har fået brev om, at de har fået afskrevet en gæld på 196,52 kroner til det offentlige.
Selvom Stine Bosse er forarget er de fleste skyldnere nok positivt overrasket over gældseftergivelsen. Problemet er, at det ikke sender noget godt signal til danskerne, når nogle, men ikke alle, sådan får eftergivet deres gæld.
Man kan ikke fortænke, hvis nogle borgere nu tænker, at så gider de da heller ikke betale gælden - det bliver jo alligevel eftergivet!
Det Konservative Folkeparti har godkendt gældseftergivelsen – spørgsmålet er, om partiet også et parat til at tage ansvar for danskernes tillid til SKAT?


.
. Fb Se også  kommenter Coments    Print ArtikelPrint    Skriv ArtikelSkriv
Tonny Parnell 22-12-2018 16:50:56
22 enig6 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

SKAT´s sammenbrud var en realitet allerede i 2005 - 2007 - for mere end 12 år siden.

En konto princippet betyder bare at gennemsigtigheden helt mangler når samtidig en række parametre i forhold til indbetalingen mangler.
Faktisk var det den manglende gennemsigtighed der i 2006-7 betød at medarbejderne skulle bruge langt mere tid på de enkelte sager samtidig med udflytning og mangel på personale, ingen i skat havde et overblik og det var her det egentlige sammenbrud skete, før implementeringen var fuldført.

Det var også manglende gennemsigtighed, eller rettere "ingen styr på skattekontoen" der i 2006 - 2008 (allerede for mere end ti år siden) betød total sammenbrud i EFI-systemet, hvor specielt Ejendomsskatten gav problemer i forhold til en Konto systemet hvor SKAT ikke kunne finde ud af at melde tilbage til Kommunerne. (fordi gennemsigtigheden var umulig for skat´s egne medarbejdere, allerede i forhold til implementering af systemet)

En konto princippet kan ikke stå alene så langt fremme i hierarkiet (brugerniveau) uden skarpe parametre og fungerer ikke til det komplekse Danske skattesystem.

EFI-systemet/Gældsstyrelsen fungerer ikke i overensstemmelse med Dansk lovgivning ifht. morarenter, og afskrivning af gæld kan ikke bare finde sted efter SKAT´s forgodtbefindende mv. (inddrivelsesloven er så reguleret i 2017 men skattekontoen er ikke opdateret/reguleret 12 år tilbagevirkende til Jan. 2007)

SKAT kan ikke bare eftergive et par håndører hos ½ Mio. udvalgte og lade de andre 5 Mio. betale den store regning, som for en stor del er fejl det nu skrottede system har genereret tiltage gennem de sidste 12 år. Der skal gøres regnskab for et langt langt større "hængeparti" hvis der skal rettes op på de mange fejl SKAT har lavet helt tilbage til 2006-7.

Eksempelvis benyttede SKAT i 2006 ikke rentes rente, og gæld skulle efter inddrivelses loven altid afskrives på hovedstolen.

Hvis en borger efter implementering af En konto systemet betalte 100.000 eller halvdelen af en skattegæld på ca. 200.000 i 2008, ville han efter SKATS beregning stadig skylde f.eks. kr. 115.000 fordi SKAT pludselig afskriver lineært på den samlede gæld og ikke som tidligere og efter loven, på hovedstolen fordi de kr. 15.000 udgør skyldige renter.

Den fejl akkumulerer yderligere fejl idet det nye system også beregner renter af hele restgælden og stadig IKKE kun af hovedstolen fra forfaldsdagen, altså rentes renter som skat ikke tidligere har opkrævet.

Den samme borger betaler i 2009 de sidste kr. 100.000 som er resten af den skat han skyldte, men SKAT afskriver igen lineært på restgælden (og ikke på hovedstolen som loven siger), men SKAT pålægger nu også renter af hele restgælden kr. 115.000 og ikke kun af restgælden på hovedstolen kr. 100.000, som skat gjorde i 2005, før det nye system.

Nu har borgeren betalt den skyldige skat i alt kr. 200.000,00 men på skattekontoen skylder borgeren stadig kr. 29.000,00 nemlig skyldige renter indtil betalingsdagen i 2008 kr. 15.000,00 samt renter og rentes renter kr. 14,000,00 indtil betalingsdagen i 2009.

Borgeren skylder iflg. SKAT stadig kr. 29,000,00, som med rentes rente genereret i mere end 12 år bliver til langt over hovedstolen på kr. 200.000,00 - - - Netop den gældspost man/SKAT (som de udtrykker det) "ikke rigtig ved om de er lovlige".

Det var bare et par eksempler på fejl. Egentlig bare simple formelfejl/Data beregningsfejl i det nye datasystem som kunne være rettet af leverandøren eller enhver af SKAT´s egne dataloger ved et par timers arbejde. I stedet tysses "den store skandale" ned.

I 2014 bliver skandalen så belastende at SKAT/Politikerne af flere omgange, forsøger at tilpasse loven til det fejlbehæftede nye skattesystem, i stedet for at tilrette de forholdsvis simple system fejl til loven. (spændende at se om det nye skattesystem 2019 er tilpasset de gamle love eller der også hertil skal laves nye love - - undskyld mig, jeg havde aldrig troet det ville komme så vidt at Regeringen laver love til skattesystemet i stedet for at tilpasse skattesystemet til loven, det er jo kun et SQL statement der skal rettes eller skrives om)

Stine Bosse havde en gældspost som hun ikke vidste på ca. 3000,00 og fik eftergivet 192,58
De kr. 3000,00 Stine Bosse ikke vidste hun skyldte kan udmærket være genereret af en P-bøde på kr. 200,00 for mere end 10 år siden da EFI-systemet brød sammen.? - - Netop en gældspost (som SKAT udtrykker det) "ikke rigtig ved om er lovlig" -"måske forældet". - - Som plaster på såret har SKAT eftergivet Stine Bosse kr. 192,58 og samme narresut til 458.000 andre "særligt svage borgere" og Martin Thorborg.?


.
Henrik Brink 22-12-2018 16:20:56
18 enig6 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

Allerede for 35 år siden, argumenterede jeg for en ændring af måden skattelovgivning bliver til på.
SKAT er en simpel regnskabsafdeling, og burde stadig være det.
Hver gang man den dag i dag skriver en lov, er det et politisk kludetæppe, skrevet af juridiske embedsmænd - uden regnskabsteknisk og praktisk indsigt.

Din skattemappe var en god tanke. En konto, der fungerer fuldstændig som en konto i banken, eller á conto opkrævninger af vand og el.
Du indsætter en del af din løn på kontoen.
Tilskud sættes ind på kontoen.
Fradrag trækkes på kontoen.

........ og offentlige regninger, som man ikke kan slippe for, ryger også bare ind på kontoen, og glattes ud i 12 små bidder - helt automatisk.
Børnepenge, biblioteksopkrævninger, (fart)bøder, ejendomsskatter m.v.

Og i stedet for besynderlige fradrag og andet - så reguleres alene den procentsats der skal trækkes af bruttobeløbet. Hver måned.

Og i stedet for at SKAT forsøger at lave kludetæpper for hver ny lov, kræver nye love i stedet, at jurister og politikere blot beslutter, hvilken fradrags- eller tilskudstype der er tale om. Vedtager loven, og det nye kodes ind i det eksisterende system.

Gennemsigtighed styrker troværdigheden og tilliden stiger automatisk!


.
Tonny Parnell 23-12-2018 16:20:56
20 enig6 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

Principiel Ja Henrik Brink

Men for borgernes oplevelse af gennemsigtighed NEJ
Hvis en-konto systemet skal virke, skal du nødvendigvis have en lang række parametre der for den almindelige borger vil give en uoverskuelig oplevelse af diverse udskrifter, som kun databasekyndige og dataloger forstår.

Du kan IKKE sammenligne en skattekonto med en bankkonto som du beskriver det Henrik Brink - - - i en bank har du i øvrigt også typisk en konto til det ene og det andet, som har hver sin rente og funktion. - Du kan ikke på den måde sige at bankkontoen er et en-kontosystem?

Vi er enig i at skattesystemet kan/skal forenkles. Problemet er bare at INGEN i SKAT ved hvad der foregår (så havde man da tilrettet systemet på en uge, i stedet for at rette landets love til et simpelt datasystem, hvad-enten det er en-konto eller flerstrenget.

 


.
Henrik Brink 22-12-2018 18:20:56
7 enig2 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

Også min pointe! Det "komplekse danske skattesystem" som du netop kalder det, skal forenkles og kunne håndteres af den ene konto.

Og til det konkrete - ja, man kunne nøjes med at opkræve hovedstolen.


.
Tonny Parnell 23-12-2018 17:20:56
6 enig3 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

I øvrigt kan du sagtens forenkle skattesystemet og samtidig have en konto for Ejendomsskat - personlig skat - B-skat osv. og alle de love der er lavet for at gøre de mange fejl i det nu skrottede system lovlige, kan helt slettes igen.
En-konto og lineær afskrivning er specielt et problem for alle selvstændige.

Det er kriminelt og strafbart hvis du driver en selvstændig virksomhed og skylder tilbageholdt A-skat, men det er ikke strafbart at skylde i Moms. - derfor er det ikke ligegyldigt hvor og hvordan din gæld bliver afskrevet når du betaler A-Skat (Jeg ved ikke hvordan SKAT har lokket regeringen til at strikke en ny lov sammen der passer her, men i dag kan du ikke betale din A-skat frem for din Moms, du kan nu kun betale til skattekontoen, og rigtigt, - den nye lov må være noget af et kludetæppe) - Fakta er at SKAT ved at bryde loven og kun afskrive på hele restgælden incl. renter og rentes renter, fra 2006, Ikke bare selv har begået ulovligheder, men har gjort Mio. af Danskere kriminelle uden de ved det.

Siden 2005 har En-konto systemet fungerer sådan at du ALDRIG kan bringe din gæld i 0, med mindre du selv beregner morarenterne af din gæld fra den seneste rentetilskrivnings dag og betaler dem en-to dage forud sammen med det du nu engang skylder. - men problemet er at SKAT ikke oplyser seneste rentedag. Det er oftest rentes rente af de rest renter SKAT "ikke rigtig ved om de er lovlige" - eller "forældet". - - - Det er IKKE bare de småbeløb vi ser og hører om i dag, men langt langt større summer som "SKAT tror" borgerne skylder, men i virkeligheden er det ulovligt opkrævede beløb helt tilbage fra 2006 der er akkumuleret i mere end 10 år, med rentes rente indtil loven blev ændret i 2015 - 2017,(hvis den nye lov gør det lovligt) hvorefter SKAT nu bare "ikke rigtig ved om de er lovlige" eller "forældet" ?.

Det er vel ikke så svært ? - med mindre de nye love og lappeløsninger der skulle gøre fejlene i skattesystemet lovlige er vedtaget med tilbagevirkende kraft 12 år tilbage,? tjahh? så er de vel stadig ulovlige.��


.
Timo Noe Darling Schröder 12-02-2019 14:31:57
7 enig1 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

116 milliarder er jo kun et tal der rumsterer rundt oppe i hovedet på SKAT. Alle der er eller har været selvstændige erhvervsdrivende i Danmark, er jo udmærket klar over hvordan SKAT ansætter en virksomheds skat mv. Det reelle tal er givetvis langt lavere.


.
Tonny Parnell 13-02-2019 14:31:57
6 enig2 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

Skandalen var vel i første omgang 74 mia. kr., da EFI blev suspenderet i 2015, men har vokset sig større, nu ca. 116 Mia.
Ingen kender det nøjagtige tal og IKKE EN ENESTE i SKAT, heller ikke de eksperter der selv var med til at implementere de fejlbehæftede En-konto System i 2005, ved noget som helst og derfor vedbliver det endelige tal som et kvalificeret skøn.
De der udtaler sig, og vasker hænder i dag giver EFI-systemet, der blev koblet på i 2008, skylden, men det passer ikke. Implementering af EFI-systemet betød bare at man opdagede at en-konto systemet, som blev implementeret i 2005-2006 ikke fungerede i forhold til det meget komplekse Danske skattesystem.

Et en-konto system kunne såmænd fungere men gennemsigtigheden i det nye IT system var så dårlig at ingen kunne finde ud af hvilke parametre der manglede i forhold til borgernes indbetaling på en-konto systemet. - - Gode råd vare dyre,? - skatteopkrævningen var ulovlig i en række forhold og fungerer ikke i overensstemmelse med Dansk lovgivning - - SKAT´s egne dataloger og eksperter kunne ikke overskue problemet (der var ganske enkelt ikke ressourcer nok til opgaven) og man ville ikke betale hverken den oprindelige leverandør eller andre eksperter for at rette fejlen. 

For SKAT, som allerede fra starten var ganske inkompetente i hele forløbet, stod det nu klart at det var to systemer, EFI-systemet og det nye IT-system SKAT havde implementeret i 2005, der ikke fungerede, endskønt det stadig kun er En-konto systemet der mangler parametre.

Efter 10 år med en række ulovligheder og ALT SEJLER TOTALT I SKAT, beslutter regeringen i flere omgange i 2015-2018, at lave ny lovgivning der er tilpasset det fejlbehæftede IT system, i stedet for at ofre nogle Mio. og 3 uger på at rette det leverede IT-system så det blev lovligt.

De nye love blev IKKE vedtaget med tilbagevirkende kraft. Derfor hører du gentagne gange eksperter udtale "beløb som vi ikke rigtig ved om er lovlige"

De beløb "som vi ikke rigtig ved om er lovlige" kan INGEN, på et en-strenget kontosystem uden nødvendige parametre opgøre, idet der ikke bare er en, men en række ulovlige forhold.

Derfor vil det tal SKAT reelt har tilgode hos borgerne ALTID være et kvalificeret skøn der i størrelse varierer i forhold til hvilken interesse udgiveren har i at tale beløbet op eller ned. Det reelle beløb vil ALDRIG NOGENSINDE komme til offentlighedens kendskab.

Ja, - I "Timo Noe Darling Schröder´s" tilfælde ved vi at kravet er sat højt og indeholder formentlig også "ulovligt" opkrævede beløb som er akkumuleret før loven blev ændret i 2017? (De mindre erhvervsdrivende har ikke råd til at føre sag mod SKAT og plukkes først)

Udover de manglende 116 Mia. i statskassen er Den Danske Stat direkte er svindlet for mindst 12.7 Mia. fordi SKAT ikke har haft styr på tilbagebetaling af udbytteskat hvor SKAT uden kontrol (hovedsageligt) har sendt penge ud af landet.

Den samlede gæld til det offentlige (restancemassen) er steget fra 74 mia. kr., da EFI blev suspenderet i 2015, til ca. 116 mia. kr. i dag. Det er dog kun ca. en tredjedel af de 116 mia. kr., der vil kunne inddrives, fordi ikke alle skyldnere har betalingsevne, hvorfor den såkaldte kursværdi af restancerne er væsentligt lavere, skriver skatteministeriet selv i regeringens handleplan fra september 2015. Af den sidste trediedel er langt hovedparten ulovligt opkrævet.


.
Timo Noe Darling Schröder 13-02-2019 15:31:57
6 enig3 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

Ja, når nu selv skat's egen advokat i landsskatteretten udtaler «ja vi må jo nok indrømme, at vi (skat) har en dårlig sag» og mine rådgivere sidder med en sags «mappe» på 56 centimeter høj, og skat's tilsvarende er ca., 4 centimeter høj, samt 5 år's billagsmateriale er forsvundet i skat's system, tillige er det heller ikke muligt for skat, at finde virksomheds selvangivelser der er mere end 4 år gammel, udover dette så indscanner skat alt materiale, og dette skulle så kunne hentes via div., link, blot så viste det sig i mit tilfælde, at stort set samtlige link var «døde». 14 års kamp endte udi en efter regulering på 12.400 kr ! modsat det meget store beløb skat mente, og som de også både havde indefrosset, tvunget mig til, at afhænde to virksomheder for de skulle jo have deres penge, enorme sagsomkostninger, én pågående erstatnings sag plus tilbagebetaling af et pænt stort beløb med rentes rente osv - så NEJ jeg er helt sikker på, at skat IKKE kender beløbet og jeg vil stadig vurdere dét til, at være langt under det påståede 115 milliarder.


.
Tonny Parnell 13-02-2019 16:31:57
6 enig3 uenig
cal1cal1

Fortsat skandale i SKAT

Det er en skandale Timo Noe Darling Schröder, og dit tilfælde ser vi desværre nok flere af under oprydningsarbejdet i SKAT.

Det er korrekt at samtlige bilagsmateriale og regnskaber der var i SKAT´s forvaring i perioden 2007 ved udflytningen forsvandt simpelt hen. og så aldrig dagens lys igen, ligesom regnskaber og billag der var kaldt til kontrol hos SKAT, aldrig nogensinde blev returneret til de respektive virksomheder/skatteydere.
De udlæg SKAT foretog i påståede skyldneres ejendomme, maskiner og inventar, blev aldrig nogensinde aflyst uanset grundlaget var indbetalt.
SKAT gik ganske enkelt helt i stå i 2010.

De manglende 12,7 Mia. Den Danske Stat direkte er svindlet for fordi SKAT ikke har haft styr på tilbagebetaling af udbytteskat er nok i den størrelsesorden, men det er rigtigt, det beløb SKAT skønner at have tilgode er formentlig langt under det halve, og i tilfælde hvor en tvist går helt tilbage til 2005 er det reelle tilgodehavende formentlig under 1/4 del eller under 15%.
Den såkaldte kursværdi af restancerne er væsentligt lavere, skriver skatteministeriet selv i regeringens handleplan fra september 2015.

Hvis en P-bøde kr. 500,- som du ikke anede du skyldte fra 2005, blev sendt til opkrævning igennem det nye EFI-system i 2008, ville du i dag iflg. SKAT skylde kr. 4500.- hvoraf de ca. kr. 3500,- er ulovlige eller forældede. ("beløb som SKAT ikke rigtig ved om er lovlige")

Hvis du derimod havde en P-bøde kr. 500,- fra 2005, der blev sendt til opkrævning igennem det nye EFI-system i 2008, og du havde betalt bøden med renter til EFI-system i 2008, ville du i dag Iflg. SKAT skylde kr. 4500.- hvoraf ALLE kr. 4.500,- er ulovlige eller forældede. ("beløb som SKAT ikke rigtig ved om er lovlige").

En anden fejl/ulovlighed:
Hvis du i perioden før 2008 er noteret med en skyldig rente kr. 10.000,- og du i 2010 skylder 10.000,- i ejendomsskat som sendes til indrivelse gennem det nye EFI-system. - Du betaler din ejendomsskat + renter i 2010. 
Men i 2019 skylder du stadig Iflg. SKAT kr. 22,000,- fordi SKAT afskriver lineært på den enstrengede "ældste først"+ rentes renter.
Hele gælden var forældet i 2018, og var den ikke det, er opkrævningen ulovlig, eller rettere iflg. betalingsloven skal der altid afskrives på hovedstolen, og før lovændringen i 2018 måtte SKAT ikke beregne renter af renter. Hele opkrævningen er ulovlig af flere grunde.

Den gamle database indeholdt 15 - 20 tabeller til de mange skattetyper. - Hvis den nye database kun består af en tabel - en skattekonto skal der være beregnet mindst et sorteringsparameter for hver skattetype eller tabel der tidligere er benyttet plus "datetime" og sporbar Uniqe Id på hver enkelt indbetaling, og det er der ikke til rådighed til et SQL statesmentet. derfor kokser dataudtrækkene og alt overblik/gennemsigtighed mistes i det samme øjeblik data overføres fra den gamle database til det nye system. Det samme sker når kommuner og andre myndighede overgiver beløb til den nye inddrivelse - det nye EFI-system, alle data mister sine identitets parametre og forsvinder bare.

Her er hele fadæsen at det nye IT system fra 2005, IKKE kan lave et SQL udtræk fra en En-konto database, fordi der IKKE er de nødvendige sorteringsparametre og ingen ved hvor de enkelte beløb høre til på kontoen.

Derfor kan SKAT´s reelle og "lovlige" tilgodehavende meget vel være langt under halvdelen af det der fremgår af den enstrengede skattekonto.

Det vil SKAT IKKE indrømme fordi man "TALER" tilgodehavendet på skattekontoen kunstigt op for at sandsynliggøre at det samlede tab er mindre og på den måde taler hele skattefadæsen ned. (det samlede beløb er de 116 Mio. der er svindlet for og udbetalt til udlandet, samt det beløb SKAT på grund af manglende kontrol af Danske virksomheder og privatpersoner er snydt for - Ikke er noteret som SKAT´s tilgodehavende på skattekontoen).

Problemet er at hvis ikke SKAT indser/retter fejlene, vil det være de selvstændige erhvervsdrivende der kommer til at betale regningen idet hovedsageligt En-konto systemet er helt håbløst når SKAT blander adskillige skattetyper ejerforhold osv. ("Timo Noe Darling Schröder´s" tilfælde)

Skattemyndighederne har allerede afskrevet gæld for samlet 5,8 milliarder kroner men det er lant under 10% af det samlede ulovligt beregnede tilgodehavende på skattekontoen.


.

FAQ SKAT SupportPage: 1
[1] >