søg her:
XpDetail Online

Udvikling - Debat, forslag og spørgsmål

Har du spørgsmål til os ris eller ros?, så stil dem her, vi besvarer alle spørgsmål.

smilingdanmark

Har du en kommentar eller en kritik, så bliver du spurgt om du vil være anonym og det lover vi en whistleblower hvis det ønskes

smilingdanmark


Udvikling
30-08-2019
Tonny Parnell

Ny teknologi kan hjælpe indre by  

Kan teknologi skabe bedre kundeoplevelser i Helsingør City?

Kan anvendelse af teknologier i byrummet og fysiske butikker tiltrække flere kunder til Helsingør?

Jeg skrev allerede i 2016 om Monitoring i indre by i forbindelse med et "Visuelt løft" .

Infostandere/vejvisere flere steder i byen. bla. krydset Sct. Olaigade og stjernegade - Bjerggade.  Der indeholder hele City Walk ruten med interaktiv søgning til næste attraktion. 

Interaktiv søgning og vejviser til pladser og torve, Hvad sker der på Axeltorvet lige nu og her, måske er der mere spændende på Simon Spies Plads lige nu, hvor finder jeg loppemarkedet, åbningstider og dage, byens åbningstider, alt på Dansk og Engelsk. 

Her kunne alle events listes, både kulturværfet, cityforeninges mærkedage osv. En liste med alle byens forretninger som interaktivt kunne søges. Hvor kan du finde den nærmeste hjertestarter i Helsingør og hvor findes nærmeste skadestue.

Parnell Byudvikling Helsingør
Flere gavlmalerier i City

Jeg har denne sommer, adskillige gange stillet mig op i forskellige gadekryds i indre by, for at betragte turistens adfærd, og der går ikke lang tid før et spørgsmål lyder "Sorry, do you speak English? - Can you tell me where I find this one and the other and how do I get there easiest?"

Mange Kommuner/byer benytter i dag digitale infostanderer ved større indfaldsveje, Århus - Esbjerg - Søndrborg mfl.
Men infostanderne i Helsingør city er tænkt som interaktive standere, hvor kun fantasien sætter grænse for brugen.

Der er stort behov for bedre skiltning og infostandere vil være en stor service for de af vores gæster der ikke følger City Walk på mobilen 

Jeg vil endog være interesseret i selv at afholde samtlige udgifter og emplementere interaktivt software med ovenstående funktioner hvis kommunen vil tillade opstilling af en testterminal på det viste sted i en periode på mindst 3 år. Mit forslag er at jeg i testperioden selv administrerer testterminalen. Dvs. jeg i perioden finder ud af prioritering,  behov og om Cityforeningen kunne være interesseret i at overtage administreringen eller komunens Turisme og eventkoordinator vil være bedre egnet til den fremtidige drift og vedligeholdelse.

Brugen af Infoterminaler
Her kan man forstille sig alt, lige fra Kommunal info service, hjertestarter i området og er hjertestarteren tilgængelig lige nu og her, Lægevagt, skadestue, alarmcentralen, turistforeningen, læg Kommunens paarkerings APP ned på infostanderne, forespørg på hotelbooking, hvornår sejler næste havnerundfart, ect ect.

 Hvis Kommunen indfører betalt parkering, kan terminalerne benyttes til indtastning af nummerplader og billetløsning med kortbetaling Bro Bizz eller mobile pay. Turisten der lige er stået af bussen ved kronborg kan vælge at gå på shopping i indre by,  gå "Elsinore City Walk ruten" eller hurtigt finde vej til det nærmeste loppemarked, attraktion osv.. Alle Restauranter kan lægge Menukort på infoterminalen og turisten kan vælge at spise på "Madmarkedet" eller nyde en god frokost på de mange restauranter i byen. Der er GPS i infoterminalen og et nødopkald skal ikke forklares med navn og adresse, men går lige igennem til nærmeste redder. - - Interaktive Infostandere vil være meget trykhedsskabende og kan redde liv. Alene ved hjertestop derved at hjælpen er fremme på nogle få minutter. det er KUN fantasien der sætter grænsen.  - Man kunne forestille sig at mange i Helsingør der kan yde førstehjælp lod sig registrere og ved ildebefindende eller hjertestop vil de enkelte infoterminaler vide hvor nærmeste førstehjælp findes, om en person, læge, brandmand, sygeplejerske, ambulancefører, politimand, kan/vil assistere i sin fritid, og samtidig ved, eller denne person får anvist nærmeste tilgængelige hjertestarter mellem dennes GPS koordinater og nødhjølp opkaldet. Det kan redde liv.

Det kan både være bedre kundeoplevelser grundet en bedre leveret service i butikkerne ud fra monitorering af kundernes adfærd, eller det kan være bedre kundeoplevelser relateret til anvendt teknologi i det fysiske rum.

Specielt i Helsingør har der efter Kommunen har reduceret Lysstyrken/Lux til det halve været totalt mennesketomt efter butikkerne lukker allerede kl. 17:00 - 17:30 i indre by. Dette skyldes utrykhed efter flere voldelige episoder der er gået ud over sagesløse personer.  Indfostandere vil skabe mere liv udenfor butikkerne åbningstider fordi fordi infostanderne har nødopkald og er tryghedsskabende.

Der kunne udvikles en App  der havde nøjagtig samme oplysninger som infostannderen og man kunne forestille sig at de enkelte detailforretningeri byen kunne blive enige om altid at have et timetilbud/dagtilbud på stanneren. ?  De enkelte restauranter kunne annoncere med et slagtilbur på en død mandag aften.? - - - På den måde vil alle i Helsingør føle sig mere forpligtet - / - eller lokket til at handle i lokalområdet.

Det er en formodning, at infostandere i indre by vil bidrage til at gøre den fysiske del af handels- og servicevirksomheder mere konkurrencedygtige i forhold til at kunne give tryghed og bedre oplevelser til kunderne, således detailhandlen stadig kan eksistere om fem år og ikke bliver udkonkurreret af udenlandske webshops, der stormer ind over Danmark´s grænser.

Detailhandlen er en branche under pres

Handels- og servicevirksomhederne står over for en stigende digitalisering der  presser de mindre virksomheder, og de fysiske butikker presses på deres eksistensgrundlag på grund af den stigende e-handel og ikke mindst grundet e-grænsehandlen.

Både regeringens vækstplan for digitalisering af dansk erhvervsliv og Danmarks Vækstråd udpeger detailhandlen som en branche under pres.

Detailhandlen er også en branche, hvor der kan realiseres store samfundsmæssige gevinster, hvis man via intelligent digitalisering og dataudnyttelse formår at udnytte de urealiserede potentialer i branchen, hvilket kunne være en bedre dataudnyttelse i de fysiske butikker i forhold til at imødekomme kundernes behov.

Læs her om anbefalinger til fremtidens detailhandel fra Erhvervsakadamiet


.
. Fb Se også  kommenter Coments    Print ArtikelPrint    Skriv ArtikelSkriv

FAQ Udvikling SupportPage: 3
1 2 [3] 4 >
07-12-2019


Er det menneskeskabte klimaforandringer eller er det bare hysteri
Er klimaforandringerne menneskeskabte eller er det bare en naturlig cyklus der har pågået i 4,5 Mia. år ?....
Udvikling Er det menneskeskabte klimaforandringer eller er det bare hysteri

26-10-2019


SORT - SORT - Alt for mange turister i København
Som forretningsdrivende i Helsingør, der oplever en TOTAL DØD by med under 10 mennesker og tomme gader der råber til hinanden i samme tidsrum, kan man kun forbande Københavnernes klagesang om for mange turister....
Udvikling SORT - SORT - Alt for mange turister i København

25-10-2019


Sct John´s Tropical Islands Resort
Den næste generation af flydende tropiske ferieresorts har formentlig deres egen SOL med....
Udvikling Sct John´s Tropical Islands Resort

21-10-2019


Skal Helsingør etablere ny krydstogtkaj
Bølgerne går højt i debatten om en eventuel krydstogtkaj? - Der er ingen tvivl om at en ny Krydstogtkaj i Helsingør, med tiden vil blive velbesøgt, Måske endda med ventende skibe på reden fordi vi ikke har mulighed for at bygge et kajanlæg der er stort nok til mere end to af de moderne krydstogtskib....
Udvikling Skal Helsingør etablere ny krydstogtkaj

11-09-2019


Helsingør Flis varmeværk skader klimaet mere end kulfyrede værker
Afbrænding af biomasse er langt fra så CO2-neutral, som Forsyning Helsingør bilder os ind, og det gælder i særdeleshed flis og træpiller.....
Udvikling Helsingør Flis varmeværk skader klimaet mere end kulfyrede værker

17-08-2019


Helsingør og Helårsturisme
Helsingør skal satse mere på udvikling af helårsturisme....
Udvikling Helsingør og Helårsturisme

07-08-2019


Hvorfor kan Helsingør ikke tiltrække "Long Term turister"
Er detailhandlen og Helsingør indre by bare ikke udviklet / moderniceret siden H. C. Andersen forlod Helsingør i 1829 ?....
Udvikling Hvorfor kan Helsingør ikke tiltrække "Long Term turister"

07-03-2019


New role of stores in the digital age
How to remain relevant if stores have played out their role in the....
Udvikling New role of stores in the digital age

04-02-2019


Hvem malker Guldkalven
Kommunen tror UDVIKLING NORD er en detailhandelsforening ? ? ....
Udvikling Hvem malker Guldkalven

10-01-2019


Manglende udvikling af indre by
Jeg er enig med Helsingør Handels formand: "E-handlen vinder kraftigt frem, og vi har brug for en omlægning af vores detailhandels struktur.....
Udvikling Manglende udvikling af indre by

01-11-2018


Kineserne vil bygge ny HH-Tunnel
Et stort kinesisk firma med tætte forbindelser til det kinesiske styre er interesseret i at anlægge en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og har lavet en 35 sider lang teknisk udredning om planerne.....
Udvikling Kineserne vil bygge ny HH-Tunnel

01-11-2018


Uddannelses Campus Småkagen
Om tre til fem år er byggeriet af boliger, uddannelsesinstitutioner (campus) og meget andet i fuld gang....
Udvikling Uddannelses Campus Småkagen

30-07-2017


Mere liv lys og glæde i Helsingør¨s gader
Mere liv og sjæl på byens torve og pladser, "Place du tertre" på Simon Spies Plads og Byudvikling af Svingelport....
Udvikling Mere liv lys og glæde i Helsingør¨s gader

01-11-2014


Det ny flisfyr Co2 Carbon Dioxid katastrofe
En u-igennemtænkt satsning, eller jeg vil kalde det en "Olsen bande plan" der kan koste CO2 Helsingør Carbon Dioxid, skatteborgerne over ½ Mia.....
Udvikling Det ny flisfyr Co2 Carbon Dioxid katastrofe

19-12-2010


IT-Factory skandale i Helsingør
Endnu en "OVERRASKELSE" i Helsingør kommune koster skatteborgerne over 20 Mill. kroner....
Udvikling IT-Factory skandale i Helsingør