Så fik vi en opgørelse af skaderne efter fyringen af Annette Sørensen VisitNordsjælland
d.11. nov. 2022
Turisterne kommer stadig til Helsingør – men særligt en gruppe lader vente på sig
|
Foto: Ida Marie Odgaard Berlingske |
Der er lang kø til kanalrundfarten ved Kongens Nytorv, men sandsynligheden for, at det er kinesere eller amerikanere, der venter på den tur, er mindre end før corona.
»Man kan sige, at danskerne positivt har genopdaget hovedstadsregionen som et rejsemål, og det er vi rigtig glade for. De har fyldt meget. Det samme gælder Tyskere, Nordmænd, Svenskere og Hollændere, -
Til gengæld udeblev mange af de oversøiske turister. For eksempel ligger andelen af Amerikanske turister i år til dato 27 procent under 2019-niveauet. Antallet af rejsende fra Storbritannien er faldet med 25 procent, mens hele 87 procent færre Kinesere tog turen hertil. siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Bemærkelsesværdigt er det at det ikke bare skyldes Covid19 pandemien (det kan vi se ved at sammenligne andre landes turisme, og statistisk
samt sammenligning med andre Danske regioner) - derimod skyldes den markante tilbagegang en langt
svagere promovering og markedsføring af Danmark og specielt Region Hovedstaden siden 2018 hvor en række turistportaler nedjusterede promovering af Danmark i USA og ASIEN - - -
Specielt KINA med en tilbagegang på hele 87 procent færre kinesere, startede en tilbagegang allerede fra 2018 og promoveringen blev sat helt i stå da VisitNordsjælland slettede alt omtale pr. 31-12-2020 og Anette Sørensen blev fyret pr 01-01-2021
Illums bolighus siger: »For os er det 80-85 procents tilbagegang for de oversøiske turister. I Illums Bolighus har vi altid været meget glade for amerikanere og japanere, hvorimod butikker med luksusbrands som Mulberry, Burberry og Gucci tiltrækker mange kinesere,« siger Henrik Ypkendanz.
(Når Helsingør fyrer VisitNordsjælland og andre ophører med gratis promovering af Helsingør overfor de oversøiske turister, ser vi en direkte afsmitning på turismen i København al den stund samtlige oversøiske turister skal gennem København
Skaderne er nu foreløbig opgjort men Langt fra bragt til ende.
Der vil de kommende år mangle massiv oversøisk markedsføring og vi mangler Mange Mia. i omsætning fra oversøiske turister, Især Kina - Asien - Australien og USA. falder meget
tilbage som alene skyldes en manglende markedsføring og ringe omtale af Danmark.
Det er seriøst rigtig mange mange Mia. Region Hovedstaden mister i turismeomsætning de kommende mange år, "indtil Helsingør Vågner" og finder ud af at Turisme omsætning er hængt op på Digital promovering og markedsføring. Wonderful Copenhagen kan langt fra klare opgaven alene -
"Man" - Kommunen - eller Havnen kunne f.eks. genoptage Jesper Schrøders forsøg, www.portofhelsingor.com
som kunne være en begyndelse.
Kommunen kune lave en portal for kommunens turistforening, handelstandsforening osv.
Læs også Hvem taber og vinder på korruption i byrådet ?
Jeg har skrevet det adskillige gange: HELSINGØR ER ET IT MØRKELAND DER I DEN GRAD SKAL OPGRADERES